Ana Sayfa / Genel / Kasko ve Trafik Sigortasında Yeni Dönem: Pert Araç Kuralları Değişiyor!

Kasko ve Trafik Sigortasında Yeni Dönem: Pert Araç Kuralları Değişiyor!

Araç sahiplerini yakından ilgilendiren önemli bir düzenleme 1 Temmuz 2025 itibarıyla yürürlüğe giriyor. Kasko ve zorunlu trafik sigortasında “pert” yani ağır hasarlı araç uygulamalarında köklü değişiklikler yapıldı. Artık her büyük hasar, aracın trafikten çekileceği anlamına gelmeyecek.

Yeni Pert Kuralı Ne Getiriyor?

Yeni düzenlemeye göre bir aracın piyasa değerinin yüzde 60’ından daha az hasar alması halinde araç pert sayılmayacak, onarımı yapılacak ve trafiğe dönmesi sağlanacak. Ancak bu tespitin yapılmasında en büyük sorumluluk eksperlerde olacak.

Tam Hasar Nedir?

Eğer kaza sonrası onarım masrafı, aracın KDV dahil piyasa değerini aşıyorsa, araç “tam hasarlı” kabul edilecek. Bu durumda:

  • Araç hurdaya ayrılacak,
  • Hurda tescil belgesi düzenlenecek,
  • Sigorta şirketi, araç sahibine tazminat ödeyecek.

Ağır Hasar Nasıl Belirleniyor?

Onarım bedeli, aracın piyasa değerinin %60’ını geçiyorsa bu araç ağır hasarlı sayılacak. Ancak bu oranın altında kalırsa ve kritik parçalar hasar görmemişse araç onarılarak trafiğe dönecek.

Kritik Parçalarda İstisna Var

Hasarın oranı %60’ın altında olsa bile aşağıdaki parçaların hasar görmesi halinde araç yine pert (ağır hasarlı) sayılacak:

  • Taban, sağ-sol marşpiyel,
  • Ön/arka şasi kolları,
  • Tavan sacı, ön göğüs sacı,
  • Orta direkler, traversler,
  • Elektrikli araç bataryası ve enerji hattı,
  • Hava yastıkları, emniyet sistemleri,
  • Ana elektrik tesisatları,
  • Kamyon/çekici sürücü kabini.

Bu durumda araç için noter aracılığıyla çekme belgesi çıkarılacak ve belge sigorta şirketine ibraz edildiğinde tazminat ödemesi yapılacak.

5 Günde Rapor, Eksper Yetkili

Eksperler, ağır ya da tam hasarlı araçlar için hazırladıkları raporu 5 iş günü içinde Sigorta Bilgi Merkezi’ne iletmekle yükümlü olacak. Eksper raporlarına hem araç sahibi hem de sigorta şirketi müdahale edemeyecek.

İkinci El Piyasa Değeri Düşecek

Yeni sistemle birlikte, hasar oranı %60 altında kalsa bile ağır hasar kaydı düşmeyen fakat onarılan araçların ikinci el piyasa değeri önemli ölçüde düşecek. Örneğin 1 milyon TL’lik bir aracın 550 bin TL hasarla onarılması halinde, satıştaki değeri %50’ye kadar gerileyebilecek.

Satın Alırken Nelere Dikkat Edilmeli?

Hasarlı araçlar, uygun şekilde tamir edildiklerinde trafiğe çıkabilir. Ancak özellikle merdiven altı tamirhanelerden uzak durulmalı. Ustalığı kanıtlanmış, işçilik kalitesi yüksek servisler tercih edilmeli. Aksi halde aracın güvenliği ve uzun ömürlülüğü tehlikeye girebilir.

Boya ve Değişen Parça Takıntısı Devam Ediyor

Türkiye’de özellikle galericiler tarafından yaygınlaştırılan “boya ve değişen parça” takıntısı, hasarlı araçların değer kaybına yol açıyor. Oysa Avrupa ülkelerinde bu parçaların değiştirilmiş olması aracın değerini düşürmüyor, tamirat sonrası kullanılmaya devam ediliyor.

Yeni düzenleme ile birlikte araç sahiplerinin hem sigorta süreçlerine hem de ikinci el araç piyasasına yaklaşım biçimleri değişecek. Bu nedenle, araç hasarı sonrası alınacak kararlarda mutlaka eksper raporlarına ve yasal düzenlemelere dikkat edilmesi öneriliyor.

Cevap bırakın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir